سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
بستن

در باره رزین اپوکسی چه می دانید؟

فهرست مقاله

رزین اپوکسی یک نوع رزین مصنوعی است با کاربردهای متنوع و البته مختلف و بسیار جذاب.

رزین، مایعی است بی رنگ و هادرنر خشک کنی ست که با رزین همخوانی دارد و قابل تطبیق هستند؛ و از ترکیب این دو مایع است که رزین اپوکسی ساخته می شود.

این دو به هنگام ترکیب با یکدیگر، باعث گرما می شوند و یک سری فعل و انفعالات شیمیایی  پدید می آورند، که از حالت مایع به حالت جامد تغییر کرده و این فرآیند، حدود چند ساعتی به  طول می انجامد.

توصیه می شود، نسبت ترکیب این دو یک به یک یا یک به دو انجام پذیر؛ اما از آنجایی که تفاوت هایی در تولید این رزین ها وجود دارند توجه به تذکر کارخانه ایی آنها از ملزومات است.

هنرمندانی که در زمینه ی رزین و اپوکسی فعالیت دارند، بخوبی می دانند که مناسب ترین رزین ها، رزین هایی هستند که مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشند؛ و اینکه پس از خشک شدن میزان سختی قابل قبولی را دارا باشند و مهمتر اینکه میزان چسبندگی آن بر روی تمامی سطوح عالی باشد.

باید در نظر داشت که هنگام ترکیب غلط در رزین و هاردنر باعث بروز مشکلات می شود.

ممکن است چسبندگی که رزین باید داشته باشد را شامل نشود، مدت زمان خشک شدن به طول انجامد و یا حتی نرم و چسبنده شود. مقاومت لازم را در برابر حرارت نداشته و با کمی حرارت دیدن دوباره حالت مایه به خود بگیرد؛ و نکته ی دیگر اینکه اگر هاردنر بیشتر از اندازه ی استاندارد ترکیب شود باعث دیده شدن سفیدک یا به قولی شوره در سطح کار می شود.

همه چیز درباره ی کاربردهای رزین اپوکسی

رزین ها کاربردهای زیادی را درپروژه های هنری و صنعتی ایفا می کنند، من جمله: جهت ساخت انواع لوازم منزل همچون میزها، مبلمان، بوفه، قفسه و …؛ اجرای ایده های نو، جهت نوسازی سازه های قدیمی، و حتی سردیس ها و مجسمه ها؛ برای ساخت دکوراتیو و تزئینات؛ تولید و ساخت انواع مختلفی از زیورآلات و خلق آثار هنری و نقاشی هایی مثل آبستره نیز میتوان از آن بهره برد.

همچنین از رزین ها جهت چسباندن، ترمیم، محافظت و … میتوان بهره مند شد.

پاک کردن رزین اپوکسی

پاک کردن رزین اپوکسی کار بسیار دشواریست؛ چرا که باید آن را به صورت مایع درآورده؛ و برای این کار، با استفاده از حلال استون سطح کار را در فضایی با تهویه هوای خوب کاملا خیس کرده  و بعداز یک ساعت تامل، سطح رزین تا حدی نرم می شود.

سپس با وسایلی چون، سشوار و یا فندک اتمی  سطح رزین را حرارت می دهیم. در این دما، که دمای تقریبا 200 درجه سانتی گراد می باشد، رزین اپوکسی دوباره به شکل مایع درآمده  و می توانید با کاردک آن را تراشید.

باید دقت داشت  که مواد دیگر در اثر حرارت، در کنار رزین  آسیب نبینند و اگر رزین هنوز حالت مایع دارد، از سرکه یا الکل ایزوپروپیل می توان استفاده کرد.

رنگ کردن رزین اپوکسی

رزین های اپوکسی، شفاف و بی رنگ هستند.

اما اگر در مواردی خاص نیاز به رنگ کردن رزین اپوکسی شد، میتوان از جوهرهای رنگی که دارای الکل می باشند، رنگ های پودری، و حتی رنگ های استفاده کرد.

لازم به ذکر است باید دقت داشت که برای رنگ کردن رزین اپوکسی، همان قدر که نباید از رنگ های بادوام و با کیفیت بالا استفاده کرد، از رنگ هایی که حاوی آب هستند نباید استفاده کرد، چرا که آب موجود در رنگ می تواند مانع خشک شدن رزین اپوکسی شود و کار را بشدت سخت و حتی خراب می کند.

جلوگیری از حباب زدن رزین

گاها در حین اجرای رزین اپوکسی حباب های هوا بوجود می آیند، که برای از بین بردن آنها کافیست، از تکان دادن بسته بندی محصول قبل از ادغام آن با هاردنر خودداری لازم صورت گیرد و به هنگام مخلوط کردن این دو، دست را تنها به یک جهت حرکت داد تا هوای کمتری به داخل مخلوط راه پیدا کند.

و نکته ی مهم اینکه، اگر قبل از اجرای مخلوط رزین و هاردنر ظرف حاوی مخلوط را در آب گرم حرارت دهید بسیار موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند های ما